Grote veranderingen in het jeugdvoetbal op komst

De KNVB is voornemens om met ingang van volgend voetbalseizoen de opzet van het jeugdvoetbal te vernieuwen. Een afvaardiging van de jeugdcommissie van v.v. Veenendaal bezocht de afgelopen maand een van de door de KNVB georganiseerde bijeenkomsten waarin de veranderingen werden gepresenteerd.
Vorig jaar is de KNVB gestart met een uitgebreid onderzoek naar optimale wedstrijdvormen voor pupillen. Daarbij is onder meer gekeken naar experimenten, het buitenland en naar andere sporten. Het uitgangspunt was altijd het voetballertje zelf; wedstrijdvormen die het beste aansluiten op hun plezier en ontwikkeling. Het idee is dat pupillen vaker aan de bal komen. Om jonge voetballertjes vaker aan de bal te krijgen, is het plan om de wedstrijdvormen voor de pupillen van 5 tot en met 11 jaar aan te passen aan de leeftijd.

In het kort: hoe jonger de kinderen, des te minder spelers en des te kleiner de veldjes. Uit het onderzoek blijkt dat door de nieuwe wedstrijdvormen voetballertjes op jonge leeftijd meer voetbalhandelingen per wedstrijd hebben en dat de nieuwe wedstrijdvormen een positief effect hebben op het spelplezier. Een samenvatting van het onderzoek vindt u hier.

De grote verandering zit hem met name in de veldafmeting en aantal actieve veldspelers tijdens wedstrijden. Maar ook de rol van de coach, ouders langs de zijlijn, scheidsrechter en de spelduur wordt onder de loep genomen.

optimale-wedstrijdvormen
Naast de uitkomsten van het onderzoek zal op basis van gesprekken met verenigingen, input uit de georganiseerde bijeenkomsten en uitkomsten van de op dit moment lopende pilots door het land duidelijk worden per wanneer en onder welke voorwaarden de veranderingen plaatsvinden.

Als Jeugdcommissie volgen wij deze ontwikkelingen op de voet. We verwachten hier begin volgend jaar meer duidelijkheid over te hebben. We houden u op de hoogte!

Jeugdcommissie v.v. Veenendaal