Herfst en wintertips voor de jeugd

Het is alweer herfst, de dagen worden korter en als je gaat trainen is het vaak al donker en na de training ga je zeker in het donker naar huis en ook kan het nat en koud zijn. Het is belangrijk om met een aantal zaken rekening mee houden.

Goede verlichting op je fiets

Als je met de fiets naar de training komt is het belangrijk om te zorgen dat je goede verlichting op de fiets hebt. Het is belangrijk dat andere weggebruikers je goed kunnen zien om mede te zorgen dat je weer veilig thuis kunt komen.

Trainingen en wedstrijden

De trainingen en wedstrijden op kunstgras gaan in principe altijd door. Alleen als er (veel) sneeuw op het kunstgrasveld ligt en bij ijzel kunnen we het kunstgras niet gebruiken. Mededelingen daarover komen op de website en op onze social media te staan. Kijk dus regelmatig op onze website.

Kleding tijdens het trainen

Als het nat / koud is zorg dan dat je je jas binnen opbergt in plaats van deze naast het veld te leggen.

Nu het kouder en natter wordt moeten we voorzichtig omgaan met onze spieren. Ook moeten we blessures zo veel mogelijk zien te voorkomen. Daarom is het belangrijk dat spelers, leiders en trainers bij koud weer goede en warme kleding dragen.

Ook al ben je tijdens de training veel in beweging, er zijn altijd momenten dat je even stilstaat bijvoorbeeld bij de uitleg van een oefening. Een trainingspak is bij koud weer dan ook verplicht. Als het daarbij ook nog nat is en waait, zijn een thermobroek of shirt (die voeren transpiratievocht goed af naar de volgende kledinglaag) onder je sportkleding en een windjack zeker geen overbodige luxe.

Extra tips

Trek bij koud weer verschillende dunne lagen kleren over elkaar aan. Meerdere dunne lagen kleding geven een betere isolatie dan bijvoorbeeld 1 dikke trui.

Zorg dat je droge voetbalschoenen aantrekt, dus na het trainen of de wedstrijd is het ook belangrijk om je voetbalschoenen even schoon / droog te maken.

Bij erge kou (vrieskou) geldt: (dunne) handschoenen aan (thuis al aan doen) en ook een muts op. Via je hoofd verlies je de meeste warmte.

Eet en drink voldoende. Bij koude temperaturen verbrand je meer calorieën. Zorg er dan ook voor dat je voor een training of wedstrijd voldoende eet, vergeet ook niet om voldoende te drinken. In de winter bestaat het gevaar dat je te weinig vocht binnenkrijgt omdat je minder goed merkt dat je dorst hebt. Maar ook bij lagere temperaturen zweet je, en door de droge (winter)lucht droog je bovendien sneller uit.

Kleding bij de wedstrijden

Als je speelt, ben je als het goed is in beweging. Maar als je reserve staat of gewisseld bent tijdens de wedstrijd, zit of sta je stil. Zorg er voor dat je altijd een trainingsjas / broek bij je hebt en doe die vooral ook aan. Als het erg koud is, is het aan te bevelen om meerdere dunne lagen kleding en/of thermo ondergoed aan te trekken.

Als je naar huis gaat

Als je bij koud weer na de training naar huis gaat, doe dan over je trainingskleding een warme jas aan, zet een muts op en doe je handschoenen aan.

Als je na een training of wedstrijd gaat douchen, zorg er dan voor dat je droge kleren bij je hebt en dat je een muts draagt als je met nat haar naar buiten gaat. Zeker als je op de fiets naar huis gaat.

Nog een laatste belangrijke tip vooral voor de jongere spelers. Ga na de training, vooral als het donker is, met zijn tweeën of meer naar huis!

Wij wensen jullie veel voetbalplezier en we spreken af dat we goede kleding dragen en veilig van en naar het voetbal reizen!

Namens de jeugdcommissie