Samenwerking vv Veenendaal – FC Utrecht (RAC)

Voetbalvereniging Veenendaal is sinds 2017 aangesloten bij de RAC Talentontwikkeling Midden-Nederland. Dit heeft, zoals je hieronder kunt lezen, voordelen voor onze jeugdleden. Als RAC vereniging kunnen wij ook inschrijven op een aantal activiteiten.

RAC Talentontwikkeling Midden-Nederland is een samenwerkingsverband tussen regionale amateurclubs en FC Utrecht. Het project heeft als doel om talentvolle spelers op te sporen en te selecteren voor de jeugdopleiding van FC Utrecht. Daar kunnen de talenten zich verder ontwikkelen in een professionele omgeving. Alles met als doel om later door te stromen naar het eerste elftal van FC Utrecht.

De trainers en scouts van FC Utrecht proberen het eerste elftal voortdurend te vernieuwen en te verbeteren. Binnen FC Utrecht geldt het beleid dat eerst in eigen gelederen wordt gekeken of  spelers in aanmerking komen om het team te versterken. Spelers als Yassin Ayoub en Sean Klaiber, afkomstig uit de jeugdopleiding van FC Utrecht, hebben de weg naar het eerste elftal afgelegd. Maar inmiddels kloppen ook andere spelers uit eigen gelederen aan bij het eerste team.

RAC Talentenontwikkeling Midden-Nederland speelt een prominente rol in de jeugdscouting binnen FC Utrecht. De aangesloten regionale amateurclubs spreken af dat ze FC Utrecht informeren over talenten die binnen hun jeugdopleiding voetballen. Jeugdscouts bekijken deze spelers en beoordelen of zij worden uitgenodigd  voor een testwedstrijd. Indien de technische staf denkt dat de jonge spelers het niveau hebben om binnen de jeugdafdeling van FC Utrecht te voetballen, krijgen ze deze mogelijkheid aangeboden. Amateurverenigingen ontvangen voor elke speler van twaalf jaar en ouder die FC Utrecht opneemt in haar jeugdopleiding een financiële vergoeding ten behoeve van de eigen jeugdopleiding. Inmiddels hebben zich al meer dan vijftig verenigingen aangesloten en is bijna de helft van alle nieuwe spelers in de jeugdopleiding van FC Utrecht afkomstig van RAC-clubs.

Het voordeel van RAC
FC Utrecht ondersteunt de RAC-clubs met een technisch beleidsplan en training clinics. Daarnaast geeft de technische staf van FC Utrecht technische informatiebijeenkomsten voor jeugdtrainers van aangesloten verenigingen. Dit garandeert een hoog niveau van trainers en trainingen. Door deze ondersteuning wil FC Utrecht het niveau binnen de clubs handhaven dan wel verbeteren. Verder kunnen ernstig geblesseerde RAC-spelers op een sportspreekuur van FC Utrecht terecht om zich door de medische staf te laten behandelen. RAC-spelers hebben zodoende een uitstekende begeleiding en maken ook kans om bij de FC Utrecht-jeugdopleiding in te stromen.

Tevens krijgen leden van vv Veenendaal de kans om wedstrijdkaarten te kopen van FC Utrecht waarvan een deel van de opbrengst verkoop naar vv Veenendaal gaat.

Jeugdscouting

Kijk hier voor welke clubs er allemaal aangesloten zijn bij de RAC