6 Veense voetbalverenigingen bundelen de krachten

Zes Veense voetbalverenigingen slaan de handen ineen en werken aan de Veense Voetbalcup. Binnen Veenendaal weet iedereen het al langer, voetbal is voor veel Veenendalers de belangrijkste bijzaak. In deze Coronatijd worden er echter bij de verschillende verenigingen geen wedstrijden gespeeld. Een doorn in het oog van alle voetballiefhebbers, maar wel een maatregel waar we ons aan willen houden.

Tijdens een afstemmingsoverleg tussen DOVO, VRC en GVVV over hoe we om moeten gaan met de coranamaatregelen kwam het idee op tafel om eens te kijken naar onderlinge vriendschappelijke wedstrijden. Het idee was er en al snel werd de eerste vergadering belegd met Sportservice Veenendaal en de overige drie verenigingen de Merino’s, sv Panter en vv Veenendaal.

De zes verenigingen zijn al heel ver met de voorbereidingen en zodra wedstrijden weer mogen kan dit een goed alternatief zijn als de huidige competities niet uitgespeeld worden. Met de KNVB wordt inmiddels ook overlegd en afstemming gezocht. De KNVB heeft eerder aangegeven dat de competities voor teams in de B-categorie niet uitgespeeld gaat worden. Hier stellen zij voor om te komen met een regionale competitie. Na de persconferentie van demissionair minister-president Rutte zal duidelijk worden of de KNVB de A-categorie de competitie laat uitspelen of dat deze teams aansluiten bij de Regio Cup. De zes verenigingen hebben de KNVB laten weten dat hun voorkeur uitgaat naar de Veense Voetbalcup in plaats van de voorgestelde Regio Cup.

De Veense Voetbalcup zal voornamelijk een vriendschappelijk karakter hebben. Om deze reden is voor de teams alleen een poule opgezet waarin ze tegen ongeveer gelijkwaardige teams vriendschappelijke wedstrijden zullen spelen, maar geen laddercompetitie. In Veenendaal is er nog niet eerder de bereidheid geweest om op deze manier samen te werken. Rivaliteit, die normaal op de velden te vinden is, maakte in de bestuurskamers plaats voor samen de schouders eronder zetten.

De vraag wanneer we kunnen beginnen is afhankelijk van de van de persconferentie van minister-president Rutte. Dan zal ook bekend worden of we starten met de jeugd of dat de senioren ook gelijk aan mogen haken. Alle zes de verenigingen zijn het erover eens dat dit mooie Veens initiatief eigenlijk zo snel mogelijk van start zou moeten gaan.