Reportage: Voor veel sporters in Veenendaal was het een gewone zaterdag

Het was de laatste dagen veel in het nieuws: competities werden stopgezet, wedstrijden uitgesteld. Alles vanwege de coronamaatregelen. Maar dat betreft maar een klein deel van sportend Veenendaal, de A-categorie. Voor zo’n driekwart van de sporters gaat het allemaal wel door. Wedstrijden, trainingen. Hier en daar met wat aanpassingen, maar gesport kan er worden. RegiosportVeenendaal.nl ging vanmorgen op reportage.

door Siem van Eck (regiosportveenendaal)

Om wakker te blijven op deze vroege morgen kan iedereen terecht in de kantine voor een warme kop koffie: ,,Wij zijn wel een beetje het gezicht aan het worden’’, vertelt barman Piet in de kantine van VV Veenendaal. Al jaren lang staat hij iedere zaterdagmorgen achter de bar: ,,Je doet het voor je eigen, voor de jeugd, voor je kinderen en voor de club. Ik heb altijd wel mijn lolletje, dat is het leuke ervan. Zaterdag is voor het voetbalveld, dat was ook al zo toen ik klein was en dat is het nu nog steeds.’’

Barvrouw Gerda stemt daar mee in: ,,Het is gezelligheid en ik ben er ook zo ingerold. Het was voor mij één keer helpen in de keuken en van het één kwam het ander.’’ ,,We noemen het maar gewoon een grote familie’’, vult Piet aan.

Vanaf het terras is goed te zien dat de sportvelden vol lopen. Op het hoofdveld van Veenendaal staat de JO-17 klaar om te spelen tegen Amsvorde uit Amersfoort: ,,Het is wel lastig omdat ik twee dagen niet getraind heb en nu een wedstrijd dus we gaan het zien’’, vertelt aanvoerder Luuk.

Opgesteld in een rijtje beginnen ze aan de warming up, aan het einde van de sprint is de trainer niet helemaal tevreden en wordt het nog een keer opnieuw gedaan. Dan is het tijd voor de wedstrijd: ,,Ik speel altijd op zaterdag een wedstrijd, al elf jaar lang. En daarna met vrienden chillen en ‘s avonds voetbal kijken. PSV natuurlijk hè. Al sinds de mini’s spelen we met elkaar, het is een echt vriendenteam.’’