Historie v.v. Veenendaal

v.v. Veenendaal is oudste voetbalvereniging opgericht 5 juni 1927. van Veenendaal en was voorheen een echte zondag vereniging. Het feit dat de vereniging op zondag voetbalde had tot gevolg dat de vereniging geen voetbalveld in Veenendaal kreeg en aanvankelijk buiten de gemeentegrenzen voetbalde. Pas in 1960 kwam door een gemeentelijke herindeling, de huidige locatie, sportpark de Salamander, binnen de grenzen te liggen.

Daarvoor voetbalde v.v. Veenendaal onder andere op de plaats waar later het zusterhuis van het Julianaziekenhuis heeft gestaan.

v.v. Veenendaal heeft gedurende een lange periode een markante positie bekleed in Veenendaal. De gloriejaren van v.v. Veenendaal liggen vooral in de jaren 50. v.v. Veenendaal speelde toen in de tweede klasse. Met nog geen betaald voetbal was dat de op één na hoogste klasse in Nederland.
v.v. Veenendaal kende ook legendarische voetballers, waarvan Wim Bleyenberg de bekendste was. Hij haalde als spits van Ajax het Nederlands elftal. Meer op wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Wim_Bleijenberg

v.v. Veenendaal haalde ook het ‘Veenendaal book of records’ als het gaat om toeschouwersaantallen. Op 20 maart 1950 speelde Veenendaal voor 11.000 toeschouwers tegen Vitesse. Veenendaal won met 4-2 door 4 doelpunten van de reeds genoemde Wim Bleyenberg.

In 1992 werd v.v.Veenendaal voor het laatst kampioen en in de jaren negentig speelde v.v. Veenendaal nog in de 2e klasse. Inmiddels speelt de club op een wat meer bescheiden niveau, maar met een jong elftal wat duidelijk toekomst heeft.

v.v. Veenendaal is een club waar altijd wel iets te beleven viel. 3000 tot 5000 toeschouwers bij thuiswedstrijden in de jaren ‘50 en ‘60 was heel normaal. Dat halen nu de hoogste amateursclubs bij lange na niet meer. Een volksclub met vele ups en downs, maar ook een club waar het altijd gezellig was en is. V.V. Veenendaal is ook een club die in bepaalde opzichten voorop liep. Zo werd in 1985 het Sponsor Team Veenendaal (STV) opgericht, hetgeen in de amateurwereld een primeur was. STV was een voorloper van de huidige businessclubs.

Vanaf seizoen 2008-2009 is v.v. Veenendaal verhuisd naar sportpark de Groene Veenendaal II langs Rondweg-Oost in Veenendaal en per seizoen 2011-2012 speelt het 1e elftal weer op zaterdag in plaats van de zondag.

Voor meer historie van v.v. Veenendaal kunt u de volgende bestanden raadplegen.

historievvveenendaal

historievvveenendaal2